2019. 11. 29.
Önkormányzati közutak felmérése, műszaki nyilvántartása
A helyi közutak kezelésének szabályairól szóló 5/2004 (I. 28.) GKM rendelet alapján az önkormányzati kezelésben lévő utakat legalább 5 évenként, egyes esetekben gyakrabban is fel kell mérni.
A rendelet kimondja:
A közút kezelőjének - a Kkt. alapján - a tulajdonát képező helyi közutakról, azok műszaki, minőségi, forgalmi és baleseti adatairól, továbbá forgalmi rendjét meghatározó jelzésekről, a közút üzemeltetésére, fenntartására és fejlesztésére fordított költségekről nyilvántartást kell vezetnie.
A rendelet felsorolja ezen adatok minőségére és tartalmára vonatkozó követelményeket, melyet az alábbi linken érhetünk el:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0400005.gkm
Milyen adatokról beszélünk?
A helyi közutakról vezetett nyilvántartés részeit a C) függelék tartalmazza. Ide tartozik a teljesség igénye nélkül:
- Az utak geometriai adatai (a településrendezési terv, vagy digitális térkép alapján)
- A közút tartozékainak (várakozóhelyek, vezető oszlopok, korlátok, növények...) adatai
- A szabályozási szélességen belüli hosszirányú közművek helye és tulajdonosa, illetve kezelője.
- Műszaki pontszerű adatok: A közterületen elhelyezett hirdetőtáblák, utcabútorok helye, egyéb adatai
- Utak felületi épsége
- A forgalmi rend adatai:
Közúti jelzések, Közúti jelzőtáblák adatai
Fényjelző készülékek adatai
Egyéb közúti jelzések adatai
Gyalogos átkelőhely felfestése, jelzőtáblája
Hogyan segít az ehhez kapcsolódó munkákban a GeoMeter térképező eszköz, illetve a ForteMap térinformatikai szoftver önkormányzatoknak?
Egy GeoMeteres felmérés után teljes képet kaphatunk a közterületen elhelyezkedő objektumokról, azok pozíciójáról mindezt automatizálva. Ezt a ForteMapAI mesterséges intelligencával támogatott moduljával tudjuk elérni.
A felmérés eredméynei tájékozott képek, melyeken mérések végezhetők, a felismert objektumok listája amelyeket később térinformatikai formátumokban kezelhetünk, illetve igény esetén 3D-s adatok pontfelhő formályában, ahol lehetőség van keresztszelvény, illetve elöntési modell vizsgálatára is. Ezzel jelentős erőforrásokat spórolhat meg egy adott önkormányzat az út felmérése és nyilvántartásának frisítése során. A nyilvántartások frissebb adatokkal tölthetők fel.
Útellenőri szolgálat
Az útellenőri szolgálatot az F) függelék tartalmazza.
Az utak, járdák ellenőrzését is automatizálhatjuk, gyorsíthatjuk, akár fel is válthatjuk GeoMeteres felméréssel.
A kívánt adatok az irodában nyerhetők ki ezzel jelentős időt takarítva meg a közút kezelőinek.
A közterület felügyeletét támogathatja a Smart City Applikáció, amely a lakosokat is bevonja a közterületen észlelt hibák észlelésére, mivel a lakossági bejelentés funkción keresztül bármelyik polgár bejelenthet egy számára feltűnő hibát. Jó hír, hogy ebben az esetben érdekközösség áll fönn, a lakó és az önkormányzat egyaránt érdekelt a hiba megszüntetésében. A bejelentéseket az önkormányzat ForteMap térinformatikai rendszerből térképi objektumként látja, ezt továbbíthatja a társüzemeltető cégek részére is, a bejelentőt tájékoztathatja az intézkedés megkezdéséről.
Az ide kapcsolódó szabály, amely betartását segíti:
- a közút kezelője a helyi közútnak a forgalombiztonságra veszélyes megrongálódását köteles haladéktalanul kijavítani, vagy a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani.
Összegezve a GeoMeter és ForteMap rendszerekkel nem csak a szabályozásnak megfelelő munka végezhető el, hanem hasznos segítséget nyújtunk a önkormányzati üzemeltetésben résztvevő kollégáknak, hogy jobb döntéseket hozzanak és a lakosság bevonásával a hibák hamarabbi észlelését és kijavítását tehetjük lehetővé.